Tahap Perkembangan Baby 1 hingga 2 bulan

Perkembangan Otot dan Gerakan

Bayi yang baru lahir lebih banyak menghabiskan waktu pada minggu pertama dengan makan, tidur dan memperhatikan lingkungan sekitarnya. Pada bulan berikutnya si kecil akan memperoleh kekuatan mengendalikan setiap anggota tubuhnya.

Perkenalan lingkungan

Selama minggu pertama, bayi yang baru lahir akan mengenal suara anda selama dia berada di rahim dan akan mengalihkan kepalanya kearah anda ketika dia mendengar anda memanggil namanya? bahkan jika anda berada di tempat yang sangat ramai sekalipun.

Perkembangan Otak

Bayi anda akan tertarik akan melihat sekilas benda-benda di sekelilingnya melalui matanya tetapi dia lebih menyukai mempelajari orang-orang berada di dekatnya khususnya anda. Berikan dan dekatkan wajah anda dengan jarah sekitar 10-30 cm. Biarkan dia tahu bahwa anda orang yang mengasihinya, menyejukkan, menyenangkan dan tentu saja memberi dia makan. Jadi dia akan selalu berkeluh kesah kadang-kadang menanggis dan merenggek untuk berkomunikasi meminta kemahuannya.

Perkembangan Keahlian

Usahakan untuk menggendong si kecil sebanyak mungkin untuk menguatkan ikatan diantara anda dan si kecil. Jika dia menanggis, ayunkan dia dengan lembut sehingga memberikannya rasa aman. Lakukan komunikasi sekerap yang mungkin dan memanggil namanya sehingga dia akan menjadi lebih sedar atas kehadirannya di sekeliling lingkungannya. Untuk mengembangkan perkembangan otak dan penglihatannya, tunjukkan benda-benda yang berwarna kontras dan berani seperti merah dan hitam dengan bentuk dan ukuran yang berbeza-beza.

——-> petikan dari http://www.babyparcel.com/

4 thoughts on “Tahap Perkembangan Baby 1 hingga 2 bulan”

  1. Waalaikummussalam.
    Alhamdulillah x ade. Anak saudara Asid adalah sorang. Dia alergi dengan sume jenis kacang. Kalau termkan mesti dia demam. Pastu kena masuk hospital klu teruk. Ubat pun kena jaga. Kena mintak saranan Dr. dulu walaupun vit. Sekarang dia dh 6 tahun. “Kalu bg kcg dkt dia, dia kata “Abang x leh mkn kcg. Mama x kasi”.Kesian Abg Long.. 🙁

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *