Sudu dan Benang

Pengajaran yang tak ternilai bila mana jururunding boleh membawa perubahan yang besar terhadap
mana-mana syarikat.

Minggu lepas, kami membawa kengkawan ke satu restoren baru, dan aku perasan yang pelayan kami
meletakkan sudu di dalam poket bajunya. Ia agak pelik. Bila pelayan lagi satu membawa air kosong dan
utensil, dia nih pun ada sudu dalam poket bajunya. Apalagi aku tengok sekeliling memang semua pelayan
restoren ini letak sudu dalam poket baju mereka.
Bila pelayan tadi datang membawa hidangan sup aku bertanya, ‘Kenapa dengan sudu tuh?’

‘Sebenarnya’ , dia menerangkan, ‘bos kami baru lepas mengupah juruperunding ABC untuk merombak
perniagaannya. Selepas beberapa bulan mengkaji, mereka merumuskan sudu adalah utensil yang selalu
terjatuh. Lebih kurang 3 sudu terjatuh setiap meja sejam. Jika kakitangan kami lebih bersedia, maka
kami mampu mengurangkan trip pergi balik dari meja pelanggan ke dapur dan menjimat! kan 15 jam seorang setiap syif’.

Dah nak jadik cerita katakan, sudu aku terjatuh dan pelayan tadi telah pun mengantikannya dengan sudu di
poketnya. ‘Nanti saya pergi ambil sudu bila masa saya perlu pergi ke dapur, lagipun buat apa nak
habiskan masa sekarang’.

Aku amatlah kagum. Tak silap aku juga di zip seluarnya ada seutas benang. Sekali pandang, semua
pelayan restoren ini memakainya. Jadi sebelum pelayan tadi blah, aku tanya, ‘Tumpang tanya, boleh
tak kamu beritahu saya kenapa ada seutas benang di zip seluar kamu?’

‘Boleh, apa salahnya!’ Selepas itu dia merendahkan suaranya. ‘Tak semua orang perasan benang ni.’

‘Jururunding tersebut juga mencadangkan yang kami boleh menjimatkan masa semasa ke tandas. Dengan
mengikat benang ini di kepala anu kami, kami boleh menarik benang sahaja tanpa memegang anu kami,
dengan ini, kami tidak perlu membasuh tangan sebelum keluar melayan pelanggan, ini dapat memendekkan masa sebanyak 76.39 peratus.. Aku bertanya ! lagi ‘Lepas awak keluarkan anu awak, macam mana awak memasukkan ia balik kedalam seluar?’

‘Sebenarnya, ‘ dia membisik, ‘saya tak tahu orang lain, tapi, saya gunakan sudu di dalam poket saya
tadi.’

—– Petikan dari kiriman email seorang sahabat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *