Ada Apa Dengan Sedekah
Oct 2016 20

ada-apa-dengan-sedekah

_Katakanlah kita dah mati, kalau Allah bg kita peluang utk hidup balik dan boleh buat satu amalan sahaja, apakah amalan yang kita akan buat?_

_Adakah solat?? Baca Quran? Selawat? Sedekah? Atau puasa?_
_Mari kita baca jawapannya…_
————————————————

_Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)_

_*KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?*_

_*Satu*_
_Sebagaimana firman Allah, “…wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah…..” -(surah al munafiqun:10)_

_??Sedangkan dia tidak pun berkata “supaya aku dapat mengerjakan umrah” atau “supaya aku dpt solat” atau “supaya aku dpt berpuasa”?_

_??Seorang ulama berkata, “Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya..”_

_*Dua*_
_Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu’min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti._

_*Tiga*_
_Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh._

_*Empat*_
_Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah._

_*Lima*_
_Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah._

_*Enam*_
_Adakah anda pernah membaca tentang faedah bersedekah?_

_1. Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga_

_2. Sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan_

_3. Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka_

_4. Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur_

_5. Sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)_

_6. Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan._

_7. Sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat_

_8. Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)_

_9. Sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan_

_10. Sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya_

_11. Orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia._

_12. Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)_

_13. Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar_

_14. Org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa._

_15. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi._

_16. Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati_

_17. Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan._

_18. Bersedekah menolak bala dan menutup 70 kejahatan di dunia._

_19. Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan_

_20. Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh_

_21. Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian_

_22. Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2._

_*Dan sebaik2 sedekah skrg ini ialah menyebarkan msj ini dengan niat bersedekah*_ klik Share??

Anda Mungkin Meminati:

Sukan Proton 2016
Aug 2016 08

Sabtu lepas budak2 ni join Klinik Bolasepak di Sukan Proton 2016. Oleh kerana minat bola, diorang pun join lah.

Mama tolong bawakan. Demi anak-anak, Papa mereka kerja, outstation 10 hari.

sukan proton 2016 2

sukan proton 2016 3

sukan proton 2016

Dapat jersey Pahang pula. 🙂

Yang bagusnya, siap ada sijil peryertaan.

Anda Mungkin Meminati:

Hantar & Menang Poslaju 2016 – Mei
Aug 2016 02

Alhamdulillah.. rezeki sekali lagi menjemput. Kali ini untuk bulan Mei cabutan pula.

Syukur. 🙂

hantar dan menang poslaju 2016

 

Anda Mungkin Meminati:

Selangor vs KL Felda United FC
Jul 2016 28

 Liga Super 2016 di Stadium Shah Alam,

RedGiants tewas 2-1 kepada Felda United

selangor vs KL felda united fc

selangor vs KL felda united fc_2

selangor vs KL felda united fc_abangadik

selangor vs KL felda united fc_budakpengiring

Anda Mungkin Meminati:

Selamat Melabur Dalam Emas
Jul 2016 25

f18

*TAHUKAH ANDA?…*
Pelaburan emas yang sebenarnya adalah beli & simpan emas SENDIRI. Tak ada income bulan-bulan. Yang janji dapat bulan bintang tu lebur namanya, bukan labur.?

Untung pelaburan emas pada asasnya bergantung pada naik turun harga emas. Buy low sell high. Itu sahaja. Memang lambat kaya tapi itu yang paling SELAMAT sebab apa pun berlaku dalam dunia ni, emas tu masih di tangan kita.??

*Nak lagi untung?…*
Jomlah berbisnes emas dgn *Powergold?*??
Serius best giler..

Sebab?

*EMAS TIADA TARIKH LUPUT*

1 Gram 1 Bulan

Gram ? Kilo .. semua boleh, whatsapp aje ye : 0123312030

hadis-nabi-tentang-emas

Anda Mungkin Meminati:

Page 10 of 226« First...89101112...203040...Last »
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.