Kebaikan Senyum Pada Kesihatan

Senyum itu sedekah. Kenapa kita digalakkan sentiasa senyum??

Ini kerana senyum memberi kebaikan kepada kesihatan. Antaranya:

1. Senyum meningkatkan sistem imun

Apabila kita senyum, fungsi imun menjadi bertambah baik, kemungkinan pada kita senyum, kita lebih tenang dan relaxs

2. Senyum Mengurangkan sakit

Kajian mendapati senyum membebaskan endorfin, penahan sakit secara semulajadi dan serotonin. Ketiga-tiga sebatian ini menjadikan kita berasa sihat.

3. Senyum melegakan stress

Dengan keadaan kehidupan yang sibuk kini menjadikan diri kita sentiasa stress. Cuba ubatinya dengan senyum. Senyum membantu kita daripada nampak lesu dan tidak bersemangat. Apabila stress menerpa, cuba amik masa untuk mengukir senyuman, stress akan semakin berkurangan dan anda bertambah semangat.

4. Senyum menurunkan tekanan darah

Tahukah anda senyum dapat menurunkan tekanan darah kita? Cuba amik alat mengukur tekanan darah. Lakukan sebelum dan selepas senyum. Lihat perbe2aannya.

5. Senyum menjadikan wajah awet muda

Otot-otot yang berkerja ketika kita senyum akan menyebabkan kita nampak sentiasa awet muda. Tidak perlu dapatkan rawatan muka di salun-salun kecantikan, lakukan senaman dan tersenyum setiap masa.

6. Senyum menjadikan kita nampak anggun

Kita lebih tertarik kepada orang yang tidak lekang dari senyuman. Wajahnya nampak anggun dan lembut serta mesra. Maka kita akan lebih terdorong untuk berurusan dengan orang sebegini. Justeru, hiasilah wajah kita dengan senyuman.

7. Senyum menukar mood kita

Ketika sedang berduka. Cubalah mengukir senyuman di bibir. Senyum boleh ‘menipu’ tubuh kita untuk membantu kita menukar mood kepada menjadi lebih ceria.

8. Senyum akan menjangkit

Apabila kita senyum kepada orang lain, mereka tentu akan membalas senyuman kita. Apabila semua orang senyum, rasa gembira tiba-tiba muncul. Maka wujudlah suasana yang membahagiakan dan menyihatkan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *