Cara Mengambil Pil Perancang

Cara Mengambil Pil Perancang

RAMAI wanita mengamalkan kaedah merancang keluarga menggunakan pil perancang. Ada berbagai-bagai jenis pil perancang di pasaran.

Lazimnya pil perancang kombinasi iaitu yang mengandungi kedua-dua jenis hormon estrogen dan progestogen digunakan melainkan mereka yang masih menyusu ataupun mempunyai masalah penyakit seperti tekanan darah tinggi.

Oleh itu seseorang wanita yang ingin mengambil pil perancang perlu berjumpa dengan doktor sebelum memulakannya supaya kesesuaian dapat dikenal pasti dan nasihat yang tepat dapat diberikan.

Wanita yang berumur melebihi 35 tahun dinasihatkan mengambil pil perancang yang mengandungi kadar estrogen yang lebih rendah iaitu 20 microgram ethinyloestradiol.

Pemeriksaan tekanan darah perlu dibuat serta pemeriksaan ujian pap smear. Wanita yang mempunyai masalah seperti lemah jantung atau barah payu dara tidak boleh mengambil pil perancang jenis ini.

Pil perancang kombinasi bertindak melalui beberapa cara iaitu:

1. Menghalang proses ovulasi dengan menghalang pembesaran folikel.

2. Menyebabkan mukus daripada serviks menjadi kental dan menjejaskan pengangkutan sperma ke dalam rahim.

3. Tisu pada dinding rahim menjadi nipis dan tidak sesuai untuk pelekatan janin. Oleh kerana tisu dinding rahim ini nipis, pendarahan haid menjadi sedikit dan hanya beberapa hari saja.

Cara pengambilan pil perancang kombinasi adalah seperti berikut:

Untuk pengambilannya pada kali pertama, seseorang wanita perlu mengambil pil pertamanya pada hari pertama pendarahan haid berlaku. Pengambilan pil seterusnya diambil selama 21 hari mengikut arah anak panah pada paket pil perancang.

Kesan bagi menghalang kehamilan berlaku serta-merta dalam kes ini. Jika pil pertama ini diambil pada hari kelima haid, seseorang wanita perlulah menunggu selama 14 hari sebelum penghalang kehamilan berkesan. Keadaan ini disebabkan pengambilan pil pada hari kelima haid tidak menjamin menghalang pembesaran folikel yang akhirnya akan melalui proses ovulasi dan menyebabkan wanita itu subur walaupun sedang mengambil pil perancang. Oleh itu wanita yang memulakan pengambilan pil pertamanya pada hari kelima haid dinasihatkan supaya mengguna cara lain seperti azal atau kondom untuk menghalang kehamilan selama 14 hari.

Untuk pengambilan pil perancang pada bulan kedua dan seterusnya, ia perlu diambil setelah berhenti selama tujuh hari. Lazimnya pendarahan haid berlaku dalam masa tujuh hari berehat daripada mengambil pil perancang. Pil pertama untuk paket kedua dan seterusnya perlu diambil pada hari kelapan dari tarikh mula berhenti tanpa mengambil kira pendarahan haid berhenti atau tidak.

Sebagai contoh, wanita A ingin memulakan pengambilan pil perancang:

Pendarahan haid wanita A berlaku pada 1 Julai 2005. Wanita A mula mengambil pil yang pertama pada Jumaat, 1 Julai. Dia akan mengikut arah anak panah pada paket pil perancang hinggalah habis pil pada 21 Julai 2005.

Beliau kemudian berhenti mengambil pil selama 7 hari dan akan mula mengambil pil perancang paket kedua pada 29 Julai 2005 ia itu hari Jumaat juga. Lazimnya pendarahan haid akan mula berlaku pada 22, 23 atau 24 Julai dan hanya untuk beberapa hari saja.

Apa yang perlu dilakukan jika terlupa mengambil pil perancang?

Jika seseorang wanita lupa mengambil pil, teruskan pengambilan pil apabila teringat semula dan teruskan pengambilan pil yang seterusnya pada masa yang lazim diambil. Jika jangka masa terlupa melebihi 12 jam (terutamanya bagi pil pertama atau terakhir pada paket) pencegahan kehamilan mungkin tidak berapa berkesan.

Oleh itu sebaik saja ingat, teruskan saja pil yang sepatutnya diambil macam biasa. Oleh kerana ia mungkin tidak lagi berkesan, pasangan perlu mengambil langkah lain selama tujuh hari untuk menghalang kehamilan. Jika tujuh hari ini menjangkau melebihi paket yang ada, mulakan dengan paket baru tanpa berhenti selama tujuh hari.

Bagi bulan itu, wanita ini mungkin tidak akan mengalami pendarahan haid sehinggalah ia habis paket yang seterusnya, iaitu pada bulan kedua. Kemungkinan juga pendarahan yang tidak normal berlaku, tetapi wanita ini perlu meneruskan pengambilan pil setelah memastikan bahawa ia tidak hamil.

Petikan dari Intim.wordpress.com

Puasa Ketika Hamil

NALURI ibu bapa menginginkan yang terbaik buat anaknya bermula dari saat kehamilan lagi. Kebimbangan terhadap kesan berpuasa ke atas janin sering menjadi persoalan apabila tiba Ramadan, lebih-lebih lagi tanpa didatangi haid seperti sebelumnya, kini mereka berpuasa sebulan penuh.

Berikut adalah beberapa fakta yang perlu difahami:

Kita sebenarnya juga ‘berpuasa’ sewaktu tidur setiap malam, cuma tempoh tidur mungkin tidak selama tempoh berpuasa Ramadan.

Waktu makan pada siang hari boleh diganti dengan waktu makan pada malam hari iaitu berbuka, selepas solat Maghrib, waktu sahur dan mengambil minuman berkalori sebelum tidur.

Negara kita tidak mengalami musim panas yang panjang pada siang hari. Tempoh berpuasa di Malaysia adalah di bawah 14 jam.

Kajian sains menunjukkan kelaparan melebihi 14 hingga 16 jam mendedahkan kita kepada perubahan metabolisma keto-asidosis yang boleh memudaratkan kesihatan.

Eloklah mengamalkan bersahur lewat dan segera berbuka apabila masuk waktunya. Di samping itu, ibu hamil juga perlu berbuka puasa jika mengalami tanda bahaya dan segera berbuka walaupun waktu Maghrib tinggal beberapa minit sahaja lagi.

Selain itu, memahami perubahan ‘normal’ yang berlaku dalam kehamilan meyakinkan seseorang untuk meneruskan berpuasa, tetapi dengan mengambil langkah berkaitan. Secara amnya, perubahan yang berlaku dalam kehamilan boleh dibahagikan kepada tiga fasa atau trimester.

Trimester pertama (bulan pertama hingga ketiga) adalah tempoh lazim berlaku ‘morning sickness’ seperti loya, muntah, pening kepala atau pedih ulu hati.

Kehilangan cecair badan daripada muntah kadangkala tidak cukup diganti dengan makan dan minum bagi wanita yang terganggu seleranya, hingga mereka berasa tidak bermaya walaupun baru saja beberapa jam berpuasa.

Tambahan pula, bau daripada pil suplemen asid folik dan zat besi turut menambah loya terbabit. Anda dijangka sudah melepasi fasa ini kerana ‘morning sickness’ jarang berterusan menjangkaui bulan keempat kehamilan.

Trimester kedua (bulan keempat, kelima dan keenam kehamilan) seperti yang anda alami sekarang adalah tempoh yang paling selesa. Selera makan kembali normal, malah mungkin bertambah.

Keseronokan menjadi ibu hamil yang kandungannya kini semakin jelas dilihat juga mempengaruhi psikologi anda menjadi positif untuk berpuasa tanpa gangguan.

Namun anda perlu berhati-hati kerana terdapat satu perubahan fisiologi kehamilan yang boleh mendatangkan kesan mudarat jika tidak dijaga.

Dalam trimester kedua, tekanan darah dijangka menjadi lebih rendah berbanding biasa, sehinggakan anda mudah berasa seperti hendak pitam jika berdiri terlalu lama, lebih-lebih lagi jika mengalami dehidrasi.

Elakkan perubahan posisi yang mendadak apabila hendak bangun.

Seeloknya daripada berbaring, anda duduk sebentar dahulu, kemudian bangun perlahan-lahan sebelum mula melangkah.

Selain itu, meminum air yang mencukupi sangat penting bagi menjaga hidrasi badan.

Anda juga eloklah mengurangkan aktiviti yang tidak penting untuk menyimpan tenaga serta mengelakkan dehidrasi dan kekurangan gula dalam darah misalnya berjalan-jalan membeli-belah di tengah panas.

Apabila anda memasuki trimester ketiga kelak (bulan ketujuh hingga kelahiran), anda mungkin semakin mudah penat kerana pengaruh saiz kandungan yang semakin membesar yang turut mengganggu pergerakan anda.

Anda mungkin akan mudah berasa mengah, sakit pada bahagian ari-ari, pedih ulu hati, sembelit, ketegangan akibat kontraksi Braxton Hicks boleh menjadikan anda tidak selesa dan mudah keletihan.

Ramai ibu hamil yang bekerja berpuasa hingga memasuki minggu kelahiran tanpa masalah bahaya kerana kebanyakan tugas tidak memerlukan aktiviti fizikal yang banyak.

Namun, ini mungkin tidak sama untuk setiap individu dan ada yang mungkin perlu mengambil rehat.

Penjagaan am yang lain juga perlu diberi perhatian.

Memakai pakaian yang selesa dan tidak ketat, tidak memakai kasut bertumit tinggi serta berhati-hati sewaktu berjalan (agar tidak mudah jatuh) serta berhati-hati sewaktu berkenderaan di jalan raya (kemalangan lebih kerap berlaku), semuanya dapat membantu kita menghadapi kehamilan dengan jayanya.

Petikan dari hmetro. Pakar Sakit Puan.

Info lain: http://www.asida.net/2007/09/11/puasa-bagi-wanita-yang-mengandung-dan-menyusui-anak/


Online Shopping Lagi

Hari itu aku order lagi Teh Cameron dekat laman web yang sama http://bharattea.com.my/bharat/. Masa first time aku beli teh cameron online ini, aku adalah kasi dekat Kak Ja sikit.. tiga perisa. Agaknya teh cameron tu dah nak habis, dia suruh aku order lagi. Kali ni dia nak bayar pulak. hehe

Tiga perisa yang dia nak, katanya apa2 pun boleh, tapi beli juga perisa original. So aku belilah untuk aku dan dia sekali. Ada lebih Boleh kasi sikit dekat orang Shah Alam.

Kali ini aku beli perisa strawberi, lemon, limau dan original. Semuanya dua2 kotak. Pastu aku beli satu MUG ni. Cantik aje aku tengok, so belilah satu buat hiasan dalam almari tu.

Selain teh, ada juga Papa belikan buku untuk santapan rohani dan jasmani, tambahkan ilmu untuk mendidik anak-anak. Buku yang bertajuk Ibu Bapa Bijak Anak Hebat, Zaid Mohamad. Harap2 anak-anak aku akan menjadi orang yang hebat suatu masa nanti.

Satu Tipnya untuk anak bijak dan pintar: Untuk anak tidur dengan sendirinya.. tak payah dienjut2, nyenyak dan tidak terjaga pada masa tidur.. biarkan anak2 itu tidur sendiri selepas dia penat main atau sebagainya. Tidak perlu dipaksa2. Anak yang nyenyak tidurnya akan lebih pandai dan bijak. 🙂

“Semua anak dilahirkan pintar, tetapi yang memberi impak ialah cara kita merangsang mereka. Ibu bapa mesti mempunyai misi jelas iaitu menanam tekad membentuk masa depan anak”

Dato’ Dr Fadzilah Kamsah
Pakar Motivasi

“All children are born geniuses, and we spend the first six years of their lives degeniusing them”

R. Buckminster Fuller

Cucuk Mama: Perancangan Keluarga

Waktu tengahari pergi Shah Alam. Saja jalan-jalan ke rumah Wan2. Lepak dekat rumah sana kejap sebab waktu petang aku nak pergi Klinik Dr Rosli dekat Seksyen 7. Klinik yang biasa kami pergi checkup Adik. Kali ini Aku lah pulak pergi 3 bulan sekali.. hehe  Sepatutnya aku ambil injection perancangan keluarga nih last week, tapi disebabkan klinik tutup.. aku expanded lah ke hari ini. Ini kali ke dua aku ambil injection.. kesannya sangat menakutkan.

Aku pergi klinik waktu macam ini sebab waktu ini, Doktor perempuan in-charge, bukannya tidak boleh jumpa Doktor lelaki, tapi seganlah nak tayang2 buntut aku ni.. hehe. Alhamdulillah kalau boleh dielakkan.. apalah salahnya kan. Dekat klinik ini juga aku ambil kesempatan untuk menimbang berat aku. huhu dah 64kg. Inilah kesan yang pertama ambil injection DEPOCON… Badan bertambah2 berat dengan seberat2nya..

Berat naik satu hal,tambah pula dengan jerawat aku ni, semakin bermaharajalela. Naiknya senang.. hendak hilang pula cukup susah. Kesan ketiganya, perubahan emosi. Asyik nak naik darah ajer.. maklumlah hormon lembu yang di ambilnya.. huhu.  Nampak gayanya, aku memang tak sesuai dengan ubat Depocon ke Depacon ini.. apa boleh buat… ini lah satu2nya jenis hormon yang klinik ni ada.

Kalau nak tukar kepada ubat telan… ada juga yang mengemukkan.. kekadang masalah missed makan ubat. Lagi dasyat… so inilah realitinya.. guna ajerlah ubat hormon ni.. Janji berkesan. 🙂

Pemakanan Ibu Hamil 3

Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu dielak untuk mengelak dari kesan sampingan ketika hamil.

Makanan Mentah

Anda gemarkan makanan mentah seperti sushi? Jauhi makanan ini sementara waktu. Pengambilan makanan mentah atau separa masak boleh menyebabkan komplikasi yang buruk seperti:

1. Toxoplasmosis

Penyakit yang disebabkan oleh parasit yang terdapat di dalam daging mentah dan sayuran yang tidak dicuci sempurna. Ia boleh menyebabkan jangkitan intrauterine yang serius pada bayi

2. Cirit-birit

Salmonella biasanya terdapat di dalam daging ayam dan telur yang tidak dimasak. Cirit-birit yang anda alami secara langsung akan memudaratkan bayi sekiranya tidak dirawat segera

3. Jangkitan cacing

Pengambilan ikan mentah boleh menyebabkan jangkitan cacing. Ia tidak meninggalkan kesan langsung kepada bayi tetapi cacing akan memakan segala zat yang diperlukan bayi

4. Keguguran, kelahiran pra-matang dan keracunan

Salah satu penyebabnya ialah berpunca daripada bakteria listeria yang banyak terkandung di dalam keju yang tidak dipasteur dengan baik

Continue reading Pemakanan Ibu Hamil 3

Perancang Kehamilan

Sekarang Arisha sudah 4 bulan, so sudah masanya untuk aku mencari jenis perancang kehamilan ini. hmm hajat dari dulu hendak menggunakan kaedah Implan. Mudah dan cepat. Sekali saja lepas itu sudah tidak payah pening-pening lagi. Lepas itu, dengar pula kengkawan kebanyakkannya mengambil Suntikan saja. Dua atau tiga bulan sekali. Senang, mudah dan murah. Kalau dikira-kira, kos Implan dengan Suntikan itu lebih kurang saja. Kalau Pil Perancang pula, sudah serik. Dulu guna Pil saja. Sikap tidak konsisten aku makan, tidak makan.. akhirnya lekat Arisha. Kali ini kena betul-betul merancangnya. Maklumlah dua-dua aku ceaser. Urat-urat yang beratus-ratus putus itu sah belum sembuh. Masa untuk kembalikan kesihatan badan dan kesihatan ekonomi rumahtangga pula. 🙂 Oleh itu, aku buatlah kajian tentang kaedah-kaedah perancangan kehamilan ini. Kongsikan.

1. Diaphragm

Kaedah ini menggunakan sejenis alat seperti cawan yang mudah lentur. Keberkesannya mampu mencapai 91%. Ianya boleh bertahan sehingga 2 tahun jika digunakan dengan cermat. Namun, penggunaannya boleh meningkatkan jangkitan saluran kencing (URTI), jangkitan kulat dan faraj serta sindrom kejutan toksin. Ada juga wanita yang mengalami alahan terhadap lateks atau getah, selain bengkak ataupun radang serviks.

Pasti aku tidak mahu menggunakan kaedah ini. Takut….

2. Intrauterine Device (IUD)

Kaedah yang paling digemari. Terdapat dalam bentuk T bersaiz kecil dan bertali halus di hujungnya. Ia selamat digunakan dalam 3 tahun. Ia tidak mengganggu hormon prolaktin sekaligus boleh menyusukan bayi tanpa takut kekeringan susu. Kesan sampingan yang mungkin berlaku ialah kekejangan, sakit belakang dan haid yang banyak.

Kawan kakak Asid guna kaedah ini. Memang berkesan. Pastuh beberapa bulan tanggalkan, tup2 dapat baby. Sekarang dalam pantang. Oklah jarang anaknya sebelum ini 6 tahun.. hehe 🙂

3. Implan

Sejenis hormon terkandung dalam tiub kecil yang mengandungi hormon progestron dan perlu diselitkan di bawah kulit bahagian lengan. Keberkesannya sehingga 99%. Selamat bagi yang menyusukan bayi kerana tidak mengganggu peranan hormon prolakin. Kesan sampingannya termasuklah haid tidak tetap, haid terlalu sedikit, keguguran rambut, kurang minat dengan seks, penambahan berat badan dan sakit kepala.

Bunyinya macam bagus kan. Ada yang kata kosnya RM500 hingga RM700 (swasta). Untuk 2 tahun. Kalau dikira dengan kos Suntikan, lebih kurang saja (bak kata Izan). Memang asid hendak guna kaedah ini, tapi takut pula kena operate sikit dekat lengan. huhuhu

4. Kondom

Sejenis sarung daripada getah lembut dan perlu disarungkan pada zakar setiap kali sebelum melakukan persetubuhan. Keberkesanannya antara 80% hingga 90%. Ia akan jadi lebih efektif jika digunakan bersama Spermisid. Kelemahannya ialah masalah kebocoran atau air mani keluar terlebih dahulu sebelum suami menyarungkan alat ini. Malah, ada wanita yang alah kepada lateks yang terkandung dalam kondom berkenaan.

Masih dalam kategori bahaya kalau terbocor. Make sure yang berjenama sikit supaya lebih selamat. Bukan cap ayam punya. Continue reading Perancang Kehamilan

5 Cara Lancarkan Proses Kelahiran

Bersenam

Ini dapat membantu bayi berada dalam kedudukan yang betul apabila proses bersalin bermula. Sekali gus mengurangkan tempoh masa bersalin. Tanya pendapat doktor jenis senaman yang sesuai untuk anda. Ataupun anda boleh melihat senaman ringan di sini.

Senaman Lantai Pelvik

Senaman ini dapat mengurangkan tempoh masa di fasa kedua proses bersalin.

Berjalan

Jangan hanya berbaring. Biarkan graviti membantu. Sambil berjalan, anda boleh mengurangkan kesakitan dan mengurangkan tempoh masa bersalin.

Bertenang

Jangan kelam kabut dan gelisah. Aplikasikan teknik pernafasan yang betul sepanjang berada di dalam bilik bersalin.

Urutan

Dapatkan bantuan suami untuk mengurut bahagian tubuh yang mengalami ketidakselesaan terutamanya di bahagian belakang.



Kalendar Kitaran Haid dan Waktu Subur

Maklumat berikut perlu diketahui sebelum memahami waktu subur

  • Paling Subur – Dari 72jam (3 hari) sebelum ovulasi sehingga 24 jam selepas ovulasi. Jika sperma ada di dalam tiub falopain dari 72 jam sebelum ovulasi pun, persenyawaan masih boleh berlaku kerana hayat sperma masih ada.
  • Waktu Berjaga-jaga – Dalam tempoh 5 hari sebelum ovulasi sehingga 2 hari selepas ovulasi. Ovulasi masih boleh berlaku (bukannya tepat) sekitar 14 hari sebelum jangkaan.
  • Paling Kurang Subur – Lebih 5 hari sebelum ovulasi atau lebih 2 hari selepas ovulasi.

Waktu subur paling tepat dikitar 14 hari sebelum jangkaan haid berikutnya. Waktu ovulasi adalah waktu paling subur. Jika kitaran haid wanita adalah setiap 28 hari (putaran haid adalah tetap bagi setiap bulan), waktu ovulasinya adalah pada hari ke-14 (28 tolak 14). Bagi wanita yang kitaran haidnya ialah 35 hari, waktu ovulasinya adalah pada hari ke-21 (35 tolak 14).

(Pa&Ma, Jun 2009 : Dr Adilah Ahmad)

————————————————————————————————————————-

Mungkin artikal diatas kurang lengkap, maka Asid dapatkan artikal yang lebih lengkap dan mudah di fahami. Creadit kepada tuan punya Blog, Dr. Azwan

KENAPA ANDA PERLU TAHU WAKTU SUBUR WANITA?
Ada 2 sebab utama :-
1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat.
Kedua-duanya adalah sama penting. Ilmu ini mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.

FAHAMI KITARAN HAID

Saya cuba permudahkan sebab kitaran haid ni agak kompleks dan payah sikit nak paham. Tetapi cuba fahami. Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30 hari. Tapi wanita masing2 ada kitarannya sendiri ada 25 hari ada yang lambat sampai 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.

Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.

Hari 1-4

Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) – ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13

Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14

Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28

Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin. Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.

BILAKAH WAKTU SUBUR?

Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.
Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.
** (14 days from the 1st day of your NEXT period – NOT your previous period)

Tak faham? Macam ni. Katalah dia period 28 hari, maka hari subur ialah 28 hari – 14 hari = 14 hari. Jadi, hari ke 14 itu adalah hari subur. Katalah period bulan itu 30 hari, maka 30 hari – 14 hari = hari ke 16 ialah hari subur bukan lagi hari ke 14. Sekiranya periodnya 35 hari maka 35-14 = hari ke 21 adalah waktu suburnya.

Ini adalah kerana fasa luteal pada kiraanya adalah biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah2. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama period yang seterusnya. Sekiranya period anda adalah tetap 28 hari, tak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya period anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.

CARA LAIN MENGETAHUI WAKTU SUBUR

Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu. Di Amerika terdapat kit untuk mengetahui kesuburan wanita melalui air kencing wanita tapi saya tak pernah jumpa lagi di klinik2 di K.Lumpur.

MENGANGGAR WAKTU TERBAIK UNTUK MENDAPAT ZURIAT

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap seorang lelaki adalah jutawan!), ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya period anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.

MENGELAKKAN MENGANDUNG MELALUI CARA KIRAAN

Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar.
Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kalendar adalah berisiko dan tidak beberapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira, atau kedatangan haid yang tidak beberapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari !), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan adalah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain.

Ada juga yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri. Seperti yang saya khabarkan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri.

Betulkan Kedudukan Bayi Dalam Kandungan

Tip ini Asid baru jumpa dalam majalah Pa&Ma edisi Julai 2009. Kalau dulu dengar2 petua dari orang tua-tua je iaitu suruh mak bidan pusingkan, banyakkan berjalan dan paling penting banyakkan berdoa kepada Allah S.W.T.

Antara tip-tipnya ialah:

  1. Berenang – Amalan ini dapat menggalakkan bayi berada di kedudukan yang betul. Namun, elakkan posisi kuak lentang.
  2. Elak silang kaki – Jangan sesekali menyilang kaki. Pastikan kedudukan lutut berada lebih rendah daripada bahagian pinggul.
  3. Temukan tangan dan lutut – Langkah sebegini dapat membantu bayi berada dalam kedudukan yang baik. Jadi, temukan tangan dan lutut setiap kali anda dalam keadaan duduk.
  4. Duduk dengan kaki terbuka – Condongkan badan ke hadapan sambil memastikan kedua-dua belah kaki terbuka (seperti mengangkang).
  5. Amalkan ÜFO – Ini bermaksud anda berkedudukan tegak, menghadap ke hadapan, dan bernafas dengan teknik yang betul. Pastikan anda praktikkan kaedah ini sebelum atau semasa proses bersalin.

Bermula Episodnya Berpantang

Awal pagi, aku dan Papa pergi tengok Arisha di hospital. Nak menyusukan dia dan tengok kalau- kalau boleh bawa balik. Hampa juga, kuningnya masih tinggi. Kena tinggal semalaman lagi. Harapnya esok boleh keluar.

Ari6days

Arisha 6 days

Bermula hari ke 4 selepas kelahiran Arisha, bermulalah episod berpantang anak ke dua bagi aku. Kalau di hospital tak berpantang pun, makanan yang selalu aku minta adalah bubur ayam. Itu sajalah yang berani aku ambil, kalau minta nasi tak tahulah pula dia masak bubuh kan. Masa berpantang sikit sebanyak aku kawal makan. Maklumlah ceasar ni. Lukanya besar, kalau tersalah makan benda gatal, susah nak garu.

Berpantang kali ini, sama macam yang lepas. Berpantang dirumah mentua di Shah Alam. Kalau ikutkan plan bersalin normal, nak juga aku merasa berpantang di rumah mak sendiri. Lagi syok kan. Apakan daya, ceasar lagi. Nak bergerak jauh pun susah, dibuatnya apa-apa hal terjadi nak turun ke KL balik, take time. 4 jam perjalanan.

Masa berpantang ini, hari-harilah aku makan ikan haruan bakar (mencepatkan proses pemyembuhan luka ceasar), dengan nasi berkuah (sup, kari, kurma.. semuanya aku rembat), sayur pula tak makan (itu pasal lah aku asyik sembelit aja).

Selain daripada makan pelbagai ubat yang dibekalkan oleh hospital, aku ambil juga supplement lain macam Healin. Kali ini aku ambil perisa oren (masa ash dulu, original). Segala macam akar kayu yang beli dalam set bersalin itu, tak buat pun. Takut panas. Lepas berpantang aku ambil.

Selain itu, aku guna losyen mustajab pati halia. Lepas mandi aku sapukan dekat seluruh badan (kecuali tempat luka). Panas dan berangin. Best je rasa. Di samping memanaskan badan, ianya juga dapat menguruskan badan dan membuang aangin dalam badan. InsyaAllah.

Masa berpantang kena jaga supaya tak masuk angin. Tak boleh biar perut kosong.  Sekurang-kurangnya makan biskut time  lapar. Bila mandi pula kenalah mandi air panas. Kalau tak sedap badan, lap aje badan dengan air suam. Masa berpantang ini, adalah juga 2 kali aku demam sebab mandi air sejuk dan kurang minum. Badan panas tapi rasa sejuk.