Ruam Pada Kanak-kanak dan Bayi

Kulit bayi adalah sangat sensitif berbanding dengan kulit orang dewasa. Ia mudah mengalami kerengsaan. Sesetengah bayi jika dibiarkan dalam keadaan basah terlalu lama kulit mereka akan menjadi merah dan tidak selesa. Keadaan inilah yang dikenali sebagai ruam lampin.

Apakah itu Ruam Lampin?

Ruam lampin merupakan sejenis ruam yang berwarna merah dan merengsakan. Lazimnya, ia terjadi di bahagian dan di sekitar tempat yang ditutupi lampin. Ia melibatkan bahagian kemaluan, punggung, kelangkang dan peha.
Apakah yang menyebabkan Ruam Lampin?

Ruam lampin boleh berlaku apabila kulit bayi yang sensitif menyentuh:

  • Air kencing terutama apabila lampin dipakai terlalu lama. Gangguan bahan kimia dari ammonia yang dihasilkan oleh air kencing akan memusnahkan lapisan perlindungan yang terdapat di kulit. Ini akan menyebabkan kulit menjadi merah dan keradangan.
  • Najis bayi terutama najis cair yang mungkin disebabkan oleh makanan bayi, ubat-ubat tertentu atau apabila tumbuh gigi.
  • Bahan kimia seperti jenis sabun tertentu atau serbuk sabun yang digunakan untuk mencuci lampin (dapatkan nasihat pegawai farmasi atau doktor).

Gejala-gejala Ruam Lampin

  • Kulit kelihatan merah, sedikit kasar dan berkerak di bahagian punggung, kemaluan, kelangkang dan peha.
  • Jika ia dijangkiti kuman, kawasan ruang lampin akan kelihatan berwarna merah garang, diseliputi ruam yang berkilat dan bertompok-tompok dan dipenuhi dengan bintil-bintil kecil di luar bahagian utama yang dijangkiti.

—————————————————————————————————————————–

Petikan dari http://www.infosihat.gov.my/ : Kementerian Kesihatan Malaysia

Ubat-ubatan dan Penyusuan Susu Ibu

Kesedaran terhadap betapa pentingnya penyusuan susu ibu di kalangan ibu-ibu telah banyak mempengaruhi sebahagian besar kaum wanita untuk menyusukan anak-anak mereka dengan susu badan. Walau bagaimanapun terdapat sebahagian dari mereka ini terpaksa mengambil ubat-ubat atas sebab-sebab tertentu ketika menyusukan anak mereka. Ini memerlukan perhatian kerana ia boleh menimbulkan kesan ke atas anak yang menyusu.

Kebanyakan dari ubat-ubat ini mengalir melalui saluran darah dan sebahagian kecil darinya akan masuk ke dalam susu ibu. Sesetengah dadah atau ubat-ubat ini boleh menimbulkan masalah kepada bayi. Untuk mengurangkan kesan ini, anda perlu berbincang dengan doktor atau pegawai farmasi.

Langkah-Langkah Untuk Mengurangkan Kesan Ubat-Ubatan Kepada Bayi Anda Adalah Seperti Berikut:

  •  Beritahu doktor bahawa anda sedang menyusukan anak anda setiap kali berjumpa doktor untuk sesuatu rawatan.
  •  Hentikan pengambilan ubat tersebut sekiranya tidak begitu perlu.
  •  Mengambil ubat selepas sahaja menyusukan bayi.
  •  Hentikan penyusuan buat sementara waktu jika perlu.

Langkah berjaga-jaga:

  •  Dapatkan nasihat doktor atau pegawai farmasi sebelum mengambil sebarang ubat.
  •  Sekiranya anda perlu mengambil ubat, semasa menyusu anak anda dapatkan pemeriksaan untuk bayi anda bagi mengesan sebarang tindak balas yang mungkin terjadi.
  •  Ambil ubat sebaik sahaja selepas bayi disusukan supaya paras dadah di dalam susu adalah pada kepekatan terendah sebelum penyusuan seterusnya diberikan.

Jangan sekali-kali:

  •  Merokok
  •  Meminum alkoho
  •  Mengambil sebarang ubat kecuali sangat perlu
  •  Merasa bimbang
  •  Terasa tertekan

 —————————————————————————————————————————

Petikan dari http://www.infosihat.gov.my/ : Kementerian Kesihatan Malaysia

Kenapa Menyusu Susu Ibu?

Al-Quran menekankan pentingnya susu ibu sepertimana Allah telah berfirman, bermaksud:

“Para ibu hendaklah menyusu anaknya dua tahun penuh iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuannya. Apabila kedua-duanya ingin memberhentikan (sebelum cukup tempoh dua tahun) dengan kerelaan kedua-duanya dan melalui perbincangan, maka tidak ada dosa bagi keduanya” (Al-Baqarah,233)

 Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya;

“Lindungilah anak-anakmu daripada susu wanita penzina dan wanita yang gila, kerana air susu mereka mengandungi penyakit”.

 

Susu ibu ialah cecair yang dihasilkan secara semulajadi dan psikologi untuk bayi manusia. Saintis terus menemui kelebihan-kelebihan terbaru yang ada pada susu ibu. Berbanding susu formula, susu ibu kerap bertukar berdasarkan keperluan bayi. Susu formula tetap sama tanpa mengira keperluan dan usia bayi. ·

  • Susu ibu berubah berdasarkan usia bayi :

Susu ibu untuk bayi pra-matang mengandungi kandungan protin yang tinggi. Susu ibu bagi bayi usia lapan bulan pula mempunyai kalori yang tinggi berbanding bayi berusia sebulan.

  • Susu ibu berubah berdasarkan cuaca :

Dalam cuaca panas, susu ibu mengandungi lebih banyak cecair. Dalam cuaca sejuk, ia mengandungi lebih banyak lemak.

  • Susu ibu berubah dari segi rasa bergantung kepada jenis pemakanan ibu :

Ini memberi peluang kepada bayi untuk mencuba pelbagai jenis rasa di sepanjang tempoh penyusuannya.

Petikan dari http://www.susuanibu-pk.gov.my/

Susu ibu imunisasi pertama bayi

Kuala Lumpur: Golongan ibu disaran menyusukan bayi mereka dalam tempoh i jam pertama selepas kelahiran kerana ia mampu mengurangkan risiko yang boleh mengancam nyawa bayi berkenaan.

Timbalan Pengarah Bahasa Klinikal (Ikhtisas) Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof Dr Jamiyah Hassan berkata menerusi kajian peringkat antarabangsa yang dijalankan, seramai satu juta bayi mampu diselamatkan setiap kali seorang ibu menyusui bayinya dalam tempoh satu jam pertama kelahiran.

Katanya, penyusuan dalam tempoh i jam kelahiran itu mampu menjadi benteng penghalang bayi daripada pelbagai jangkitan atau alahan.

” Kandungan kolostrum yang ada dalam susu ibu mengandungi semua nutrien yang diperlukan bayi. Ia bertindak sebagai imunisasi pertama bayi.” katanya selepas perasmian majlis sambutan dan forum Minggu Penyusuan Ibu Sedunia di PPUM, disini semalam.

Beliau berkata, golongan ibu juga mendapat manfaat melalui amalan itu iaitu ia menpercepatkan penurunan berat badan selain menghalang ibu mengalami pendarahan. Katanya lagi, ibu digalakkan menyusukan bagi dengan susu badan sahaja sejak lahir sehingga bayi berusia enam bulan dan meneruskannya sehingga anak mencapai usia dua tahun.

Petikan dari Harian Metro Khamis, 2 Ogos 2007

Gatal Gusi

Hmm baru2 ni Baby Ash pergi jumpa Dr. Macam biasalah rutin bulanan dia jumpa dengan Dr K. Alhamdulillah Baby Ash sihat seperti biasa. Dr K bagi injection lagi untuk Ash. Nangis sekejap je. Baby boy lah katakan.

Berat Baby Ash dah 6.3 kg. Still jarak jauh bezanya dengan budak seumur dia. Kiranya Baby Ash ditahap sedang2 je. Tak terlalu besar ataupun terlalu kecik. Mama dan Papa harap Baby Ash tinggi dan besar (bukan gemuk), baru best main bola nanti.

Baby Ash sekarang cuba meniarap walaupun ni satu kerja yang dia x suka. Tiap kali suruh meniarap mulalah meraung sedaya upaya. Asyik nak berdiri je (lenguh juga memegangnya). 🙂 hehhe. Kekadang tu sibuk gigit jari sendiri, gatal gusi sebab nak tumbuh gigi bawah. Dah nampak putih2 gigi dekat gusi bawah dia tu. Tak lama lagi tu tumbuhlah giginya tu. Get readylah Papa and Mama kena gigit nanti ye.

Petang Ahad lepas, Cik Ieza Baby Ash bawak sekeluarga dinner dekat Muara Ikan Bakar di Tanjung Harapan, Port Klang. Sempena gaji pertama dia. Anyway terima kasih. Ini kali ke3 Mama makan dekat situ. 🙂 . hmm bila lah agaknya Mama nak dapat gaji pertama ni. InsyaAllah satu hari nanti Mama dapat kerja juga.

———————————————————————–

Congrats to Wawa and her husband dengan kelahiran anak pertama mereka pada 2 Ogos yang lepas.. Baby Azeem ( tak ingat pulak nama penuhnya). Baby Boy. 🙂 ada juga kawan untuk Baby Ash.

Lagu Buat Baby Ash

Buah Hati – FARAwahida
Lagu: Julfekar
Lirik: Julfekar

Putih wajah berseri
Iringi langkahku
Dialah permata hatiku

Senyuman yang terukir
Menatapku manja
Dialah mutiara cintaku
Jiwamu menyentuh kalbuku

Terima kasih ku padaMu
Kepada Tuhanku yang satu
Anugerahmu itu

Puji syukur ku ucapkan
Atas nikmat yang diberikan
Yang lama ku impikan
Kerana dirinya buah hatiku
AmanahMu

Terbentang luas
kasihku tak bertepi
Putihnya Jiwamu
Sesucinya cintaku
Yang mengalir
Dalam setiap nadi hidupku

Perkembangan Bayi Hingga 1 Tahun

Bayi atau anak adalah anugerah yang tidak ternilai dalam sebuah kehidupan berumahtangga. Tugas seterusnya adalah merangsang perkembangan intelek (koginitf), emosi dan psikomotornya supaya bayi anda menjadi bayi yang genius.

Bayi baru lahir hingga 6 bulan
Bayi baru lahir mempunyai tahap kepekaan yang tinggi pada 2 jam pertama selepas kelahirannya. Oleh itu, ibu bapa perlu mengambil kesempatan ini bagi merangsang bayi dengan pelbagai teknik mudah seperti mana yang dibincangkan sebelum ini.

Belajar sambil bermain
Pada peringkat perkembangan 6 bulan pertama, bayi banyak belajar daripada persekitarannya terutama melalui interaksi antara anda dengannya. Satu perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah bayi belajar melalui permainan.

Setiap kali anda bermain ataupun berinteraksi dengan bayi, anda sebenarnya mengajarnya lebih banyak perkara mengenai diri anda, dirinya sendiri dan persekitarannya.

Setiap aktiviti permainan mudah seperti menggoncangkan alatan yang berbunyi memberi kesan terhadap perkembangan derianya. Bayi belajar memfokus penglihatan dan pendengarannya terhadap objek berkenaan. Sekiranya aktiviti ini diulang-ulang, bayi akan belajar menggoncang alatan dan menyebabkan berlaku kebisingan.

Antara perkara yang boleh anda lakukan dalam ‘mengajar’ bayi anda adalah:

  • Lakukan aktiviti yang boleh merangsang 5 deria utama manusia iaitu penglihatan, pendengaran, rasa, bau dan sentuhan.
  • Sentiasa memberi perhatian padanya melalui eye contact semasa bercakap dan bermain dengannya.
  • Bantu perkembangan bahasa dan visualnya dengan menunjukkan padanya sesuatu objek nyata seperti botol, menerangkan padanya mengenai objek berkenaan dan sentuhkan tangannya ke objek itu.
  • Ajarkan mengenai kepelbagaian emosi dengan menggayakan ataupun membuat mimik muka seperti gembira, sedih dan sebagainya.
  • Perkenalkan kepelbagaian padanya dengan menunjukkan objek yang sama dalam warna dan bentuk berbeza ataupun menyanyi pelbagai lagu supaya bayi tidak mudah bosan.
  • Beri respons terhadap sebarang pergerakannya. Contohnya sekiranya bayi menangis, dakaplah bayi dan sekiranya bayi tersenyum, senyum dan ketawa bersamanya. Ini akan memberi bayi keyakinan ia boleh mengawal persekitarannya.

Bayi baru lahir hingga 4 bulan
Pada peringkat ini, berikan peluang kepada bayi anda bagi meneroka persekitarannya menggunakan kekuatan ototnya. Perhatikan apabila bayi menangis, ia akan menggerak-gerakkan kakinya seperti menendang dan menggapai-gapaikan tangannya. Pergerakan ini sebenarnya adalah satu stimulasi dan kesan daripada aktiviti penerokaannya menggunakan ototnya.

Elakkan daripada terlalu melindunginya dengan sentiasa mendukungnya kerana ia membantutkan usaha penerokaannya. Letakkan bayi anda di atas lantai dan biarkan dia meneroka kekuatan kaki, tangan dan kepalanya. Sekiranya anda mampu, anda boleh menghiasi persekitaran penerokaannya dengan pelbagai permainan yang pelbagai warna dan corak. Hati-hati dengan barang permainan kerana dikhuatiri akan menjerut lehernya ataupun mengakibatkannya tercekik.

Antara aktiviti permainan mudah yang boleh anda lakukan dalam merangsang bayi anda adalah:

  • Gerakkan lidah anda ke luar dan ke dalam beberapa saat. Berikan sedikit masa kepada bayi anda meniru lagak anda.
  • Sentuh anggota badannya seperti menggeleteknya. Perhatikan responsnya. Sekiranya bayi anda sudah belajar cara untuk senyum, anda akan dapat melihat senyuman di bibirnya.

Tambahkan pengalaman pembelajarannya dengan membawanya keluar bersiar-siar di halaman rumah anda ataupun membawanya melawat pelbagai tempat di dalam rumah sendiri sama ada dapur, ruang tamu, bilik tidur dan sebagainya.

Bayi 4 bulan hingga 6 bulan
Pada peringkat ini, deria penglihatan bayi sensitif terhadap cahaya dan warna. Walaupun fokus penglihatannya masih belum membangun sepenuhnya, bayi mampu melihat dalam jarak yang dekat.

Koordinasi otot tangannya juga sedang berkembang pesat. Sesetengah bayi sudah mampu memegang objek tertentu di tangannya.

Pada masa inilah, anda seharusnya memperkenalkan padanya pelbagai tekstur objek sama ada licin, kesat dan sebagainya. Antara aktiviti yang boleh anda lakukan bersama bayi anda adalah:

  • Galakan bayi menyentuh pelbagai jenis objek yang mempunyai pelbagai tekstur seperti kain sutera yang lembut, tuala, permaidani yang berbulu halus dan lembut, kotak dan sebagainya.
  • Berikan mainan yang membuat bunyi bising seperti itik yang berbunyi sekiranya ditekan.
  • Dapatkan objek pelbagai bentuk seperti bulat, tiga segi, empat segi dan sebagainya.

Bayi 6 bulan hingga 1 tahun
Keadaan fizikal bayi adalah stabil pada masa ini. Kepalanya lebih tegap malah boleh digerakkan ke pelbagai arah. Kemampuan verbalnya juga begitu menggalakkan. Bayi akan cuba meniru pergerakan bibir anda, tanda ia bersedia untuk bercakap, walaupun dalam bahasa bayinya sendiri.

Antara aktiviti yang boleh anda lakukan bersama bayi anda adalah:

  • Dapatkan mainan yang ada elemen memeranjatkan. Contohnya, kotak yang apabila dibuka akan mengeluarkan badut dan sebagainya. Namun begitu, berhati-hati, kerana dikhuatiri bayi anda terperanjat sehingga mencederakannya ataupun melukakan dirinya.
  • Anda boleh memperkenalkan muzik kepadanya. Dapat-kan alat mainan seperti drum, tamborin dan sebagainya.
  • Ajarkan kepada bayi anda bermain sorok-sorok. Permainan di mana sorokkan mainan kegemarannya di bawah tilam dan lihat reaksinya.

———> Petikan dari http://www.pts.com.my/

G6PD

Tak tahu pulak pasal ni sehingga Vivi tanya. Anyway thanks VV.

————————————————————————————-

G6PD deficiency is an inherited condition in which the body doesn’t have enough of the enzyme glucose-6-phosphate dehydrogenase, or G6PD, which helps red blood cells (RBCs) function normally. This deficiency can cause hemolytic anemia, usually after exposure to certain medications, foods, or even infections.

Most people with G6PD deficiency don’t have any symptoms, while others develop symptoms of anemia only after RBCs have been destroyed, a condition called hemolysis. In these cases, the symptoms disappear once the cause, or trigger, is removed. In rare cases, G6PD deficiency leads to chronic anemia.With the right precautions, a child with G6PD deficiency can lead a healthy and active life.

About G6PD Deficiency

G6PD is one of many enzymes that help the body process carbohydrates and turn them into energy. G6PD also protects red blood cells from potentially harmful byproducts that can accumulate when a person takes certain medications or when the body is fighting an infection.

In people with G6PD deficiency, either the RBCs do not make enough G6PD or what is produced cannot properly function. Without enough G6PD to protect them, RBCs can be damaged or destroyed. Hemolytic anemia occurs when the bone marrow (the soft, spongy part of the bone that produces new blood cells) cannot compensate for this destruction by increasing its production of RBCs.

Causes of G6PD Deficiency

G6PD deficiency is passed along in genes from one or both parents to a child. The gene responsible for this deficiency is on the X chromosome.

G6PD deficiency is most common in African-American males. Many African-American females are carriers of G6PD deficiency, meaning they can pass the gene for the deficiency to their children but do not have symptoms; only a few are actually affected by G6PD deficiency.

People of Mediterranean heritage, including Italians, Greeks, Arabs, and Sephardic Jews, also are commonly affected. The severity of G6PD deficiency varies among these groups — it tends to be milder in African-Americans and more severe in people of Mediterranean descent.

Why does G6PD deficiency occur more often in certain groups of people? It is known that Africa and the Mediterranean basin are high-risk areas for the infectious disease malaria. Researchers have found evidence that the parasite that causes this disease does not survive well in G6PD-deficient cells. So they believe that the deficiency may have developed as a protection against malaria.

G6PD Deficiency Symptom Triggers

Kids with G6PD deficiency typically do not show any symptoms of the disorder until their red blood cells are exposed to certain triggers, which can be:

* illness, such as bacterial and viral infections
* certain painkillers and fever-reducing drugs
* certain antibiotics (especially those that have “sulf” in their names)
* certain antimalarial drugs (especially those that have “quine” in their names)

Some kids with G6PD deficiency can tolerate the medications in small amounts; others cannot take them at all. Check with your doctor for more specific instructions, as well as a complete list of medications that could pose a problem for a child with G6PD deficiency.

Other substances can be harmful to kids with this condition when consumed — or even touched — such as fava beans and naphthalene (a chemical found in mothballs and moth crystals). Mothballs can be particularly harmful if a child accidentally swallows one, so ANY contact should be avoided.

Symptoms of G6PD Deficiency

A child with G6PD deficiency who is exposed to a medication or infection that triggers the destruction of RBCs may have no symptoms at all. In more serious cases, a child may exhibit symptoms of anemia (also known as a hemolytic crisis), including:

* paleness (in darker-skinned children paleness is sometimes best seen in the mouth, especially on the lips or tongue)
* extreme tiredness
* rapid heartbeat
* rapid breathing or shortness of breath
* jaundice, or yellowing of the skin and eyes, particularly in newborns
* an enlarged spleen
* dark, tea-colored urine

Once the trigger is removed or resolved, the symptoms of G6PD deficiency usually disappear fairly quickly, typically within a few weeks.

If symptoms are mild, no medical treatment is usually needed. As the body naturally makes new red blood cells, the anemia will improve. If symptoms are more severe, a child may need to be hospitalized for supportive medical care.

Diagnosing and Treating G6PD Deficiency

In most cases, cases of G6PD deficiency go undiagnosed until a child develops symptoms. If doctors suspect G6PD deficiency, blood tests usually are done to confirm the diagnosis and to rule out other possible causes of the anemia.

If you feel that your child may be at risk because of either a family history or your ethnic background, talk to your doctor about performing a screening with blood tests to check for G6PD deficiency.

Treating the symptoms associated with G6PD deficiency is usually as simple as removing the trigger — that is, treating the illness or infection or stopping the use of a certain drug. However, a child with severe anemia may require treatment in the hospital to receive oxygen, fluids, and, if needed, a transfusion of healthy blood cells. In rare cases, the deficiency can lead to other more serious health problems.

Caring for Your Child
The best way to care for a child with G6PD deficiency is to limit exposure to the triggers of its symptoms. With the proper precautions, G6PD deficiency should not keep your child from living a healthy, active life.

———-> Petikan dari http://www.kidshealth.org/

Tahap Perkembangan Baby 1 hingga 2 bulan

Perkembangan Otot dan Gerakan

Bayi yang baru lahir lebih banyak menghabiskan waktu pada minggu pertama dengan makan, tidur dan memperhatikan lingkungan sekitarnya. Pada bulan berikutnya si kecil akan memperoleh kekuatan mengendalikan setiap anggota tubuhnya.

Perkenalan lingkungan

Selama minggu pertama, bayi yang baru lahir akan mengenal suara anda selama dia berada di rahim dan akan mengalihkan kepalanya kearah anda ketika dia mendengar anda memanggil namanya? bahkan jika anda berada di tempat yang sangat ramai sekalipun.

Perkembangan Otak

Bayi anda akan tertarik akan melihat sekilas benda-benda di sekelilingnya melalui matanya tetapi dia lebih menyukai mempelajari orang-orang berada di dekatnya khususnya anda. Berikan dan dekatkan wajah anda dengan jarah sekitar 10-30 cm. Biarkan dia tahu bahwa anda orang yang mengasihinya, menyejukkan, menyenangkan dan tentu saja memberi dia makan. Jadi dia akan selalu berkeluh kesah kadang-kadang menanggis dan merenggek untuk berkomunikasi meminta kemahuannya.

Perkembangan Keahlian

Usahakan untuk menggendong si kecil sebanyak mungkin untuk menguatkan ikatan diantara anda dan si kecil. Jika dia menanggis, ayunkan dia dengan lembut sehingga memberikannya rasa aman. Lakukan komunikasi sekerap yang mungkin dan memanggil namanya sehingga dia akan menjadi lebih sedar atas kehadirannya di sekeliling lingkungannya. Untuk mengembangkan perkembangan otak dan penglihatannya, tunjukkan benda-benda yang berwarna kontras dan berani seperti merah dan hitam dengan bentuk dan ukuran yang berbeza-beza.

——-> petikan dari http://www.babyparcel.com/